TEKANAN KERJA
Setiap daripada kita mempunyai tekanan kerja. Suasana tempat kerja yang selesa dan selamat meningkatkan kecekapan mutu kerja dan keseronokan bekerja. Suasana tempat kerja yang kurang memuaskan boleh mendatangkan tekanan mental.
Tekanan kerja yang sedikit adalah perlu untuk meningkatkan daya produktiviti. Jika tekanan di tempat kerja berlebihan, ia boleh memberi kesan negatif. Masalah peribadi dan keluarga akan merumitkan lagi kesihatan mental pekerja.
PUNCA-PUNCA TEKANAN MENTAL DI TEMPAT KERJA
Jenis Pekerjaan
Suasana tempat kerja, tekanan kerja yang berpanjangan dan perubahan cara pengendalian kerja.
Peranan dan Fungsi Pekerjaan
Kerja dan peranan yang sentiasa berubah-ubah secara kerap atau pekerjaan yang merbahaya
Kerja dan peranan yang sentiasa berubah-ubah secara kerap atau pekerjaan yang merbahaya
Perhubungan
Konflik sesama rakan sekerja dan majikan
Konflik sesama rakan sekerja dan majikan
Kerjaya
Kurang insentif dan penghargaan dari majikan, kecewa terhadap suasana kerja, dinaikkan/diturunkan pangkat, hilang pekerjaan.
Kurang insentif dan penghargaan dari majikan, kecewa terhadap suasana kerja, dinaikkan/diturunkan pangkat, hilang pekerjaan.
Perubahan Dalam Organisasi
Perubahan dalam struktur dan pengurusan organisasi secara mendadak meningkatkan kekeliruan dan tekanan kepada pekerja
Perubahan dalam struktur dan pengurusan organisasi secara mendadak meningkatkan kekeliruan dan tekanan kepada pekerja
LANGKAH - LANGKAH MENANGANI TEKANAN KERJA
-Bersikap Realistik Terhadap Pekerjaan Anda
-Akui kekuatan dan kelemahan dalam diri anda
-Bersikap positif semasa melakukan anda
-Lakukan yang terbaik dalam pekerjaan anda
-Merasa seronok bekerja
-Rancang Kerja Anda
-Kendali masa anda dengan bijak
-Beri keutamaan pada kerja yang penting
-Jangan bertangguh
-Mengagihkan kerja dengan baik
-Tingkatkan Kemahiran Penyelesaian Masalah
-Lihat masalah dengan rasional dan rancang penyelesaian secara sistematik
-Senaraikan masalah-masalah mengikut keutamaan serta langkah-langkah menanganinya
-Nilaikan kesesuaian pada setiap langkah penyelesaian
-Ambil tindakan secara wajar
-Mempunyai Sikap Yang Betul Terhadap Perubahan Dalam Kerja
-Sentiasa bersikap terbuka, bertolak ansur dan realistik terhadap apa jua perubahan yang berlaku
-Rancang perubahan secara teratur
-Amalkan Komunikasi Berkesan Di Tempat Kerja
-Amalkan sifat tegas (assertive) bukan garang (aggressive)
-Luahkan pendapat anda secara sopan, tegas dan jelas
-Hormati pandangan rakan sekerja anda
-Tingkatkan Sokongan Sosial Di Tempat Kerja
-Wujudkan ikatan persahabatan sesama rakan sekerja
-Senaraikan individu dan organisasi yang dapat membantu anda dan rakan sekeja di dalam menangani sebarang masalah
-Berkongsi masalah dengan mereka yang sedia mendengar
-Luangkan masa anda untuk membantu rakan yang bermasalah
-Amalkan cara Hidup Sihat
-Luangkan masa untuk beribadah
-Dapatkan tidur yang mencukupi
-Bersenam selalu
-Adakan aktiviti/hobi yang menyeronokkan
-Jauhi diri dari arak, rokok dan dadah
-Amalkan nilai-nilai murni
No comments:
Post a Comment